Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the king-addons domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/kockazat/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
A Szabadság Háromszög Fenntarthatósága- 3. rész – Kockázat és Erőforrás Kutató Intézet Nonprofit Kft.

A Szabadság Háromszög Fenntarthatósága- 3. rész

A Szabadság Háromszög Fenntarthatósága – Miért Dőlnek Be Jól Működő Vállalkozások? (3. rész)

Az első két cikkben arról írtam, hogy minden vállalkozás egy háromszögben egyensúlyoz pénz, idő és tudás között. Ha ezek közül az egyik hiányzik, az szűk keresztmetszetté válik, és lassítja vagy veszélyezteti a fejlődést.

De mi van akkor, ha a pénz nem szűk keresztmetszet, hanem bőségben áll rendelkezésre?

A tapasztalataim szerint sok sikeres kisvállalat épp azért megy tönkre, mert a pénz bősége elbizakodottá teszi a tulajdonosokat, és nem ismerik fel, hogy a fenntarthatóság nem pénz, hanem tudás kérdése.

Ha van pénz, miért nincs fenntarthatóság?

Egy jól menő kisvállalat tulajdonosa számára a pénz az egyik legfontosabb visszaigazolás: „Jól csináljuk, hiszen működik”.

És valóban, a vállalkozásuk az ő szakmai tudásukra épült, így természetes, hogy azt gondolják, ez mindig így lesz. A probléma ott kezdődik, amikor nem ismerik fel, hogy a növekedés egy teljesen másik játék, mint a vállalkozás elindítása.

Mi történik ilyenkor?

A pénz nem válik tudássá

A sikeres vállalkozó gyakran úgy érzi, hogy nincs szüksége külső szakértőkre vagy tanácsadókra, hiszen ő építette fel a céget, ő ismeri a piacot, és eddig is ő hozta a jó döntéseket.

A valóság viszont az, hogy a növekedés és a fenntarthatóság teljesen más készségeket igényel, mint a cég kezdeti felfuttatása. A piaci környezet változik, és a régi módszerek nem mindig működnek tovább.

Mi történik, ha nem invesztál tudásba?

  • Nincs hosszú távú stratégia, csak rövid távú bevételmaximalizálás.
  • A piaci trendekre való reagálás túl későn történik.
  • A szervezet nem fejlődik, mert nincs vezetői tudás, nincs menedzsment.

A pénz nem válik idővé

Az is gyakori hiba, hogy a tulajdonos minden döntést magának akar meghozni. Hiába van pénz, nem hajlandó felépíteni egy önállóan működő menedzsmentet, mert attól tart, hogy senki sem fogja olyan jól csinálni, mint ő maga.

Az eredmény:

  • A tulajdonos túlterhelt marad, pedig lenne pénze arra, hogy vezetőket vagy tanácsadókat vonjon be.
  • A növekedés lassul, mert minden döntés rá vár.
  • A szervezet egyéni teljesítmény helyett az ő személyes jelenlététől függ.

A végkifejlet? Egy ponton belefárad, elveszti a motivációját, és a cég vagy stagnálni kezd, vagy szépen lassan leépül.

„Aki bent áll a szekrényben, az nem tudja eltolni”

A legnagyobb probléma, hogy ezek a vállalkozók nem ismerik fel a problémát.

Ezért van szükség külső szemre, egy tanácsadóra vagy mentorra, aki segít meglátni azt, amit a belülről nézve lehetetlen észrevenni.

A tapasztalatom szerint azok a vállalkozók, akik nyitottak külső szakértelemre, sokkal nagyobb eséllyel maradnak sikeresek hosszú távon. Nem azért, mert maguk nem lennének elég okosak, hanem mert egy külső nézőpont sokszor életmentő lehet.

Önellenőrző lista – Vajon a vállalkozásod fenntartható?

Ha a következő állítások közül legalább három igaz rád, érdemes átgondolnod, hogy szükséged lenne-e külső támogatásra.

  • A cégem jól termeli a pénzt, de minden fontos döntést nekem kell meghoznom.
  • Nincs hivatalos üzleti stratégiánk, a döntések inkább ad hoc módon születnek.
  • Tudom, hogy a piac változik, de még nem kezdtem el felkészülni a jövőre.
  • Nincs egy olyan vezetői csapatom, akire teljes mértékben rábízhatnám a napi működést.
  • Úgy érzem, hogy minden rajtam múlik, és ha egy hónapig nem dolgoznék, a cég működése akadozna.
  • Nem fordítok pénzt külső tanácsadóra, mentorra vagy továbbképzésre, mert azt gondolom, hogy magam is meg tudok oldani mindent.

Ha ezek közül három vagy több igaz rád, akkor nagy az esélye, hogy a pénz nem alakult át idővé és tudássá, és ez a cég hosszú távú fenntarthatóságát veszélyezteti.

Konklúzió

A pénz nem garancia a sikerre, ha nem alakul át idővé és tudássá.

A vállalkozások akkor maradnak fenntarthatóak, ha a tulajdonosok felismerik, hogy a növekedés másfajta tudást és szemléletet igényel, mint a cég felépítése.

Ezért érdemes időben bevonni egy külső szemlélőt, aki segít észrevenni a láthatatlan problémákat, mielőtt késő lenne.

Te mit gondolsz? A sikeres vállalkozások miért nem ismerik fel időben a fenntarthatóság kérdését?